Maakt 30 km het Tonselse Veld prettig?

geplaatst in: Algemeen | 103

Door René Arts – Het Tonselse Veld heeft drie belangrijke doorgaande wegen: de Eendenparkweg, de Haspel en de Fazantlaan. Progressief Ermelo wil dat deze wegen 30 km wegen worden en gaat zich hiervoor inzetten. Overigens is dit ook een wens van veel bewoners van dit gebied.

Het gaat om smalle wegen die vooral een functie hebben voor de recreatie. Verder komen er veel fiets- en wandelroutes op uit. Er is veel overlast door te hard rijden, onder andere door sluipverkeer dat feitelijk niets te zoeken heeft in het Tonselse Veld.

Genoeg argumenten om naar een maximumsnelheid van 30 km te gaan.

Ik hoor graag van u of u het hier wel of niet mee eens bent, uiteraard met argumenten erbij.

103 Responses

  1. Gerard Lam

    René,
    Goed initiatief. Veiligheid voorop! Niet alleen voor de bewoners, maar ook voor onze 10 duizenden gasten elk jaar.

    • Rene Arts

      Bedankt Gerard, jouw partij staat hier ook sympathiek tegenover, dat scheelt.

  2. Sasja Amelunxen

    Ik ben het hier zeker mee eens. Ik woon zelf aan de Eendenparkweg. En maak op vele manieren gebruik van deze weg. Het meest op de fiets, en daarna te voet en als laatste met de auto. Er wordt vaak hard gereden. Als fietser en wandelaar voel ik mij niet veilig. En zeker bij de driesprong Eendenparkweg! Strokel. De weg Strokel mis ik in het stukje. Maar deze driesprong vind ik het minst veilig en zeker in het donker.
    Dus 30 km vind ik een goed plan. Hoeveel tijd gaat hier nog over heen totdat het duidelijk is dat het kan worden uitgevoerd? Het wegdek is namelijk op bepaalde punten echt aan vervanging toe. Gaten, het ontbreken aan asfalt zijn voor fietsers en wandelaars gevaarlijke situaties. Het omzeilen van deze punten is niet te doen met hard rijdende auto’s. Zou fijn zijn als hier snel actie in wordt ondernomen!

    • Rene Arts

      Bedankt voor je reactie. De Strokel heeft inderdaad ook aandacht nodig. Wat betreft het onderhoud van deze wegen zal ik eens navraag doen naar de planning.
      Groet,
      Rene Arts

  3. Annet vd Beek

    Slecht idee, 30 km is een belachelijk lage snelheid, ik woon hier al jaren , fiets ook veel en ook loop ik wel over de eendenparkweg , nooit last gehad van gevaarlijke situaties.
    Kinderen horen niet langs de weg te spelen.

    • Rene Arts

      Dank voor uw reactie, onze argumenten om wel voor 30 te pleiten heeft u gezien. Meningen zijn verdeeld zoals u ziet aan de diverse reacties.

  4. Pascalle Westera

    Ik ben het hier totaal niet mee eens. Wat een belachelijk idee om buiten bebouwde kom een 30 km zone te maken. Er rijdt hier amper verkeer, waar heb je dan nog last van. Misschien een keer in de zoveel tijd de berm gaten netjes opvullen en dan is er niks aan het handje. Met wandel routes hoef je geen rekening te houden want in Ermelo wandelt iedereen toch alleen maar op de ruiterpaden…

    • Rene Arts

      Goed om ook eens een andere mening te lezen. Wij hebben een andere mening, het is een gebied met veel recreatie en veel plekken waar langzaam verkeer en auto’s elkaar kruisen. Verder is er sluipverkeer en zijn deze wegen vrij smal.

    • Michael

      Top, morgen uitvoeren.
      Hou me hier in andere gemeentes beroepshalve mee bezig, krijg je ook wel van die bijzondere respons dat er nog geen slachtoffers zijn gevallen (lethaal) …..
      Zorg dat je de weg daar ook visueel op inricht, alleen een verkeersbesluit volstaat niet.
      Nb er zit nog 1,6 M€ in de knip tbv infra aanpassingen TV

    • Pascalle

      Maak dan de wegen fatsoenlijk om op te rijden, een 30 km zone is echt een waardeloze oplossing voor mensen die er wel vaak langs moeten rijden. Straks mag je op de “snelweg” nog maar 100 en de rest 30 km/uur. Dit is echt van de zotten en gaat veel te ver

    • Rene Arts

      Velen hebben een voorkeur voor 30 zoals je kunt lezen bij alle reacties. De tijdwinst als je sneller mag rijden is minimaal.

  5. Astrid-Arend v Spronsen

    Dit is heel hard nodig! Dat dit op deze manier moet is al een aanfluiting voor de gemeente
    . Snelheidsbeperking en/of drempels had al lang een zaak van de gemeente moeten zijn. De snelheden die hier gereden worden zijn echt a sociaal . Wij hopen dan ook dat er op korte termijn maatregelen genomen worden voor dat er ongelukken gebeuren want dat is het, hadden we maar!!!

  6. Rtiemessen

    Mee eens
    Kan de gemeente ook iets terug doen aan de recreanten in Ermelo nu ze deze extreem
    Zijn gaan belasten via de forensenbelastiing. Bij recreëren hoort rust en daarom al 30 km
    Nog even los van de verkeersveiligheid

  7. Sylvia

    Beste René, wij hebben een huisje aan de Eendenparkweg en ondervinden ook veel hinder van hardrijdend verkeer: het is onveilig en geeft bovendien veel herrie. Die 30 km-grens zou een verademing zijn.
    Dank voor deze actie!

    • Rene Arts

      Bedankt voor je reactie. Deze klachten horen wij vaker helaas.
      Groet,
      Rene Arts

  8. Fam Ouwens.

    Helemaal mee eens Aan de Haspel levens gevaarlijk voor al met de fiets !! Alleen al die vrachtwagens !! Dus dertig kilometer liever van daag dan morgen.

  9. M van Meer

    Prima 30km aan het asfalt mag zeker ook wel wat gedaan worden
    Maar liever geen drempels in de weg want als die voor je huis komen dan ben je daar niet blij mee we wachten af want het zal nog wel een tijdje duren voor het gerealiseerd wordt

    • Rene Arts

      Het zal inderdaad niet direct gerealiseerd zijn. Ook is er nog een meerderheid in de gemeenteraad nodig om te beginnen.

    • Harm

      Als lid van de gemeenteraad kan je het toch alleen maar eens zijn met zo’n 30 km zone in deze buurt? Verkeersveiligheid staat voorop in een gebied waar zoveel mensen samen wonen en recreëren.

  10. R.tersteege

    beste René ben er helemaal mee eens , je kunt op de eenden Parkweg niet normaal fietsen of lopen wegens het verkeer dat voorbij raast .Een fietspad en wandelpad en verkeerdrempels zo de veiligheid ten goede komen.
    gr Ruud en Leida eenden Parkweg 37-09

  11. Harm

    Het is een heel goed initiatief om een 30 km zone te maken van genoemd gebied. Een kleine moeite met grote impact.
    Vaak wordt er verschrikkelijk hard gereden op deze wegen in het Tonselse Veld en of je het er nu mee eens bent of niet: je zal ooit ‘s worden doodgereden (of je kinderen) door vrachtwagens die er inderdaad helemaal niets te zoeken hebben of hardrijders zonder hersencellen. Wij steunen daarom het initiatief van Progressief Ermelo van harte!!

    • Rene Arts

      Dank voor uw reactie, sluipverkeer en vrachtwagens is zeker ook een probleem.

  12. Mia

    Prima initiatief van Progressief Ermelo. Als gebruiker, alleen fietsend of wandelend, ervaar ik dat auto’s soms echt hard rijden en dat dit onveilig voelt.

  13. Hans

    Goed idee om het verkeer hier tot rust te manen en veiligheid te scheppen voor fietsers en wandelaars.
    Andere (alternatieve) maatregelen zouden kunnen zijn: een fiets/wandelstrook, verkeersdrempels, sluisjes. Waarom wordt de Staringlaan in dit verhaal niet meegenomen ? Dat is zeker een even grote racebaan. En dat wordt erger als E-parkweg en Haspel op 30 km worden beperkt; dan gaat iedereen de verloren tijd op de Staringlaan in halen.

    • Rene Arts

      Goede suggestie om ook rekening mee te houden. Zeker wat betreft de Staringlaan.

  14. Ton van der linde

    Het is een gevaarlijke onderneming om te wandelen of te fietsen op de Eendenparkweg. Regelmatig rijden auto’s met een hoge snelheid over de Eendenparkweg. Houd mijn hart vast als fietsers, wandelaars en paardrijders van een bospad afkomen en zich rot schrikken als er weer een racemaniak passeert. Het gaat een keer gebeuren.

  15. Hans Spaander

    Prima idee om de verschillende verkeer stromen beter op elkaar af te stemmen, naast een snelheid matigende maatregel is voor mij het eenzijdig afsluiten van de eendenparkweg zelfs bespreekbaar, het lijkt soms op een racebaan. Gezien de drukte op de harderwijkerweg is de eendenparkweg een mooie sluiproute, zelfs als er formeel geen doorgang is richting Harderwijk via strokel.
    Ben zeer blij met bewoners initiatief WRBT en de aandacht van de politiek

    Bewoner aan eendenparkweg.

  16. Bert

    Een heel goed idee van PE om op deze manier alle gebruikers van de wegen in het Tonselse Veld de gelegenheid te geven om hun mening te geven.
    Ik ben een groot voorstander van een maximum snelheid van 30 km/auto te gast in de wijk, maar dan moet ook de Staringlaan en de Strokel en Ganzenveld er bij worden betrokken. Simpelweg borden van 30 km zal niet alleen het gewenste effect hebben, dus daar moeten ook andere maatregelen bij zoals op de kruisingen van de Eendenparkweg met de Strokel, Fazantlaan, en Staringlaan/Haspel kruisingsplateaus maken. Zo ook op de kruisingen van de Strokel met de Haspel. De kruising van de Haspel met het Ganzenveld is al een zo’n mooi voorbeeld waar dat is aangelegd. Om de snelheidsmaniaken op de langere stukken van de Haspel, Eendenparkweg en Staringlaan ook te dwingen om langzamer te rijden, kunnen daar misschien een paar chicanes in gemaakt worden à la die op de Oude Telgterweg tussen de Wielewaal en de Volenbeekweg.
    Als vervolgens de wegprofielen van alle wegen allemaal gelijk gemaakt worden met een brede belijning tbv de fietssuggestiestroken (bv. als op het Ganzenveld) én de sluiproute over de Strokel naar de Korhoenlaan (Harderwijk) voor autoverkeer wordt afgesloten, zullen alle verkeersgebruikers zich niet alleen een stuk veiliger voelen maar ook zijn!

  17. Johan

    Ik ben blij dat de politiek aandacht heeft voor de (levensgevaarlijke) verkeerssituatie hier. dat werd tijd. Hopelijk kunnen jullie de andere mensen van de gemeente overtuigen we hebben een huisje aan de Strokel waar wij en familie van ons regelmatig komen. Vooral last van de vrachtwagens, asocialen. Je kunt hier alleen met gevaar voor eigen leven langs de weg lopen of fietsen, pffff. Beetje raar in een natuurgebied toch.

  18. Marcelle van Elten

    Marcelle van Elten
    Wat zou het mooi zijn als hier een 30km zone gerealiseerd zou kunnen worden. Wij hebben al 28 jaar een chaletpark hoek Staringlaan/Eendenparkweg. Onze gasten ergeren zich steeds meer aan het toenemende (vracht)verkeer en de snelheid waarmee gereden wordt. Wij willen onze gasten een rustig 50+ park bieden en daar hoort geen overlast van verkeer bij.
    De plaatsen aan de weg staan al langere tijd leeg.
    Er worden 3 wegen genoemd, maar ik mis de Strokel en het stuk Staringlaan (smalle weg met gevaarlijke bocht) richting Haspel vanaf Eendenparkweg. Bij de Heerlickheijd geldt ook al 30km. Overal dezelfde snelheid in het rondje rondom de parken en woningen lijkt me logischer en eenduidiger.

    • Rene Arts

      Bedankt voor uw suggestie, ik denk dat het goed is om verder te kijken dan de 3 genoemde wegen.

  19. C.V.M. Kok-Reimering

    Beste René,
    Van harte steun ik het initiatief van de Stichting Woon en Recreatiebelangen Tonselse Veld en Progressief Ermelo voor een 30 km zone in het Tonselse Veld.
    We zijn daar al jaren over bezig met de Stichting en wij zien dagelijks voor onze deur de gevolgen en de gevaren van 60 km (of harder!!) en het vrachtverkeer.

    Goed bezig allemaal !

    • Rene Arts

      Bedankt, ons standpunt is mede door de inbreng van de stichting tot stand gekomen.

  20. M. van Elten

    M. van Elten
    Wat zou het mooi zijn als hier een 30 km zone gerealiseerd zou worden. Wij hebben al 28 jaar een chaletpark op de hoek Staringlaan/Eendenparkweg. Onze gasten ergeren zich steeds meer aan het toenemende (vracht)verkeer en de toenemende snelheid waarmee men door de straten rijdt. Wij willen onze gasten een ‘rustig’ 50+ park bieden, de vraag is hoe lang wij nog geloofwaardig zijn.
    Er worden 3 wegen genoemd. Wat ik mis is de Strokel en het stuk Staringlaan (smalle weg met gevaarlijke bocht) richting Haspel vanaf de Eendenparkweg. Bij de Heerlickheijd geldt ook al 30 km. Het zou logischer en eenduidiger zijn als in het hele rondje rondom de parken en woningen dezelfde snelheid zou gelden.

    • Rene Arts

      U heeft gelijk dat we in elk geval breder moeten kijken dan alleen de genoemde drie wegen.

  21. Peter schriever

    Ik vind 30 kilometer veel te langzaam.
    50 kilometer kan ik mij nog wel in vinden.

    Het zijn lange wegen heel iets anders als een woonwijk.
    Wel eventueel drempels op bepaalde punten.

    • Rene Arts

      Over drempels wordt verschillend gedacht, ik ben het wel met u eens dat verkeersremmmende maatregelen nodig zijn om tot een lagere snelheid te komen.

  22. Peter

    Verlaging van de snelheid zou goed zijn. Echter de huidige overlast komt voor een groot deel van de auto’s die zich al niet aan de 60km houden. Uit eigen waarneming weet ik dat er zowel bewoners (!) zijn als bestuurders tijdens proefritten (groene kentekens) die eerder 90km rijden dan 60km.
    Als er voor een 30km snelheid gekozen wordt is het dus belangrijk de weg zo in te richten dat daarmee deze snelheid ook een logische snelheid wordt. Verkeersdrempels alleen zullen daarbij niet echt helpen, dat zou eerder korte sprints van drempel naar drempel uitlokken.

    • Rene Arts

      Daar ben ik het mee eens, we moeten goed kijken wat nodig is, binnen beschikbaar budget en in samenspraak met belanghebbenden. Borden plaatsen is zeker niet genoeg.

  23. Edith

    Een heel goed plan! Waarschijnlijk fietsen de mensen die hierop tegen zijn niet, anders heb je het wel in de gaten hoe hard (sommige) auto’s langs je scheuren en inderdaad die vrachtwagens blijven vaak op harde snelheid doorrijden en gaan vaak niet of weinig aan de kant.

  24. GH

    Beste Progressief Ermelo,

    Ik kan mij helemaal vinden in de wens om in dit gebied een 30-km of auto te gast regiem te voeren. Het is hier soms het gesprek van de dag. Als wij in ons vakantiehuisje zijn, dan komen ook onze kleinkinderen van 11 en 13 jaar vaak logeren. Ze mogen van mij het park niet meer alleen af om bijv. naar de paardjes te gaan kijken of een hutje van takken te bouwen in het bos. Dit vanwege de gevaarlijke verkeerssituatie op de Eendenparkweg (en de andere wegen ook trouwens). Het lijkt wel of er steeds meer en meer auto’s én vrachtwagens rijden. Ik ben het eens met Peter (hierboven) vwb de inrichting van de weg. Die moet dan wel uitnodigen tot langzaam rijden, daar zijn inmiddels allerlei slimme oplossingen voor bedacht. En waarom moeten die vrachtwagens van en naar die grote loodsen hier eigenlijk allemaal rijden? Kunnen die niet gewoon een uitrit aan de Harderwijkerweg gebruiken? Ik weet dat er enkele jaren geleden veel weerstand tegen een toename van het vrachtverkeer was, ook daar zou de gemeente eens paal en perk aan moeten stellen. Bedankt, ook namens de kleinkinderen. Gerrit.

    • Rene Arts

      Dank voor uw reactie, mogelijk leidt 30 km ook tot minder vrachtverkeer.

  25. Arjan

    Beste Rene,
    Bedankt voor jouw inzet om nu eindelijk eens, na zo veel jaren, wat aan de verkeersveiligheid in het Tonselse Veld te doen. Ik zie dagelijks dat dit hard nodig is. Te veel vrachtverkeer, te veel sluipverkeer en te veel hardrijders die het fietsers, wandelaars en andere kwetsbare groepen zoals mensen op een scootmobiel bijna onmogelijk maken om de weg veilig te gebruiken. Mensen die beweren dat het allemaal wel meevalt met de verkeersveiligheid in het Tonselse Veld, zou ik willen adviseren om een keertje hun auto te laten staan en zelf eens rond te fietsen / wandelen over de weg in het Tonselse Veld.

    • Rene Arts

      Dat is een goed advies, mogelijk vanuit de belangengroep een dergelijke wandeling/ fietstocht organiseren? Ik doe graag mee.

  26. Rene Arts

    Het vraagt zeker nog het nodige denkwerk. Voor advies ga ik de werkgroep zeker nog benaderen. Goed dat u ook aan geeft dat bewoners zich soms ook schuldig maken aan te hard rijden. Je hoopt dan ook op een stukje sociale controle.

  27. Sep

    Een goed plan. Dit maakt Het Tonselse Veld een stuk veiliger voor schoolgaande studenten op de fiets zoals ik, want er zijn zeker stukken waar fietsers over de weg moeten. Veel mensen realiseren niet dat, zeker in de donkere maanden voor de kerst, hard rijden zeer gevaarlijk is voor fietsers en wandelaars.

  28. Jeanine

    De afgelopen jaren heb ik al meerdere keren de gemeente gewezen op de gevaarlijke situatie in onze straat. Het wordt steeds drukker en de langsrazende auto’s maken dat je je heel onveilig voelt als langzaam verkeer. We gebruiken met z’n allen hetzelfde stukje smalle weg en dat past niet als er zo hard gereden wordt. Het enige dat je kunt doen als wandelaar is in de berm springen en maar hopen dat het goed gaat, als 2 auto’s elkaar passeren zonder gas terug te nemen of als er een enorme vrachtwagen aankomt.
    Men zegt dat 60 km./uur normaal is voor het buitengebied. Dat kan en dat klinkt voor sommigen misschien niet hard, maar dat is het wel als je de auto’s rakelings langs je heen voelt scheren. En veel auto’s rijden nog harder. Dus met maatregelen zou ik heel erg blij zijn, en heel veel mensen in onze buurt ook die hetzelfde ervaren.

  29. Evert-Jan Kok

    Evert-Jan Kok

    Helemaal mee eens alle wegen in dit gebied naar 30 km , het sluip verkeer wat er elke dag door heen raast weren.

  30. Nellie Bouwman

    Dat er op de eendenparkweg te hard word gereden zijn we het denk ik allemaal over. Eens , maar wij zijn ook geen woonwijk , ik vind 60 km prima en eens vaker controleren op de snelheid want dat is iets wat mij verbaasd dat er in die 22 jaar dat wij hier wonen weinig snelheids controles zijn. Ga dat eerst eens doen . Wij zijn natuurlijk niet alleen recreatie gebied . En vracht verkeer houd je altijd in de buurt . Zorg dat de auto s uit de bermen verdwijnen en houd het overzichtelijk langs de weg .

    • Rene Arts

      Beste Nellie,

      Wat je noemt in je laatste zin is zeker belangrijk.
      Snelheidscontroles kunnen helpen, maar zijn moeilijk te verwezenlijken helaas.
      Bedankt voor je reactie.

  31. jobert oostindie

    Met groeiende verbazing lees ik wat hier gebeurt. PE vraagt: Maakt 30 km het Tonselse Veld prettig? Wat is dat voor een vraag? morgen gratis bier? Ik hoop dat wat daar in het gemeentehuis voor de samenleving goede kaders stelt toch ook denkt in probleem/ oorzaak/gevolg/oplossing . En wat betreft het gehele gebied met een totaal plan komt.. (één volgt automatisch uit het ander)

    Maar los daarvan, de reacties van Rene zijn overbodig en sturend. Je vraagt een reactie op een vraag die onderbouwd wordt met wezenloze argumenten (kruisingen, gebruikers en sluipverkeer) en als iemand reageert wordt direct of de klok geluid of de toeter gehoord. Bedank, inventariseer en vat samen, weeg af en toets;

    Bewonerswensen? Straks éénrichting verkeer? Ermelo-Noord versie 2? en als deze argumenten gelden, wie / wat is het volgende? Sti Doeh met Julianalaan en F. Kortlanglaan? zelfde omstandigheden, zelfde verhaal… wanneer stopt dit? bizar. ophouden; wegen onderhouden en zorgen dat 60 km veilig kan i.p.v. dit politieke simplisme dat een samenleving op termijn niet veilig(er) maakt.

    Op Facebook heb ik eerder reactie geplaatst met o.a. deze zin:
    Bedenk dat veiligheid een soort evangelie en snelheidsvermindering een godswoord is geworden dat voor een samenleving lang niet de meest zaligmakende oplossing is (gezien het verloop van de ongevallencijfers, doorstroming, weggebruik/mentaliteit, gevaarbewustzijn ed). Voeg daar nu aan toe: En in handen van lokale politici, in buurt en wijk, een dwaalleer

    En praat elkaar

    • Rene Arts

      30 km vergelijken met gratis bier gaat mank, omdat er bij 30 km wens ook mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
      Een visie op verkeer kun je elders op deze website vinden, in het verkiezingsprogramma.
      Verder is mijn voorstel onderdeel van een plan van aanpak voor he le gebied, zie vergaderstukken van twee weken gelden op website gemeente.
      Ik vraag een reactie, zo sturend is deze nu ook weer niet, meerdere mensen geven aan er anders tegenaan te kijken.
      Kruisend verkeer en sluipverkeer vind ik wezenlijke argumenten.
      Praten met elkaar gebeurd volop, bij deze dus ook weer.

  32. Ton Lokhorst

    De Eendenparkweg heeft soms veel weg van een racecircuit. Als wij daar wandelen of fietsen hebben wij niet echt het gevoel dat veilig te kunnen doen. Ik begrijp niet dat automobilisten geen rekening houden met hun snelheid op dit soort wegen. Het zijn dan in mijn ogen ook geen lokale bewoners en dus veelvuldig passanten. Wat mij betreft onmiddellijk een 30km zone van maken.

    • Rene Arts

      Bedankt voor uw reactie, volgens mij zijn we het eens.
      groet,
      Rene Arts

  33. Roel S

    Wat te denken van de Gentenerf, grote gaten langs de weg in de bocht. Levensgevaarlijk voor fietsers als moeten uitwijken voor een auto.

  34. Ineke Abbekerk

    Wij hebben een chalet in Ermelo. Wij fietsen en wandelen veel in de omgeving. Wij ondersteunen uw actie van harte. Niet alleen voor de mens maar ook voor de dieren.

  35. J.Winkel

    Uitstekende zaak, maar neem dan ook die wegen mee die door Marcelle van Elten zijn genoemd, want daar ben ik al twee keer in een bocht het bos ingeduwd door idioot rijdende automobilisten.
    Wat ik ook nog even kwijt wil:prachtig dat u voor wandelaars en.d opkomt. Jammer dat u diezelfde wandelaar een poot uittrekt door in te stemmen met een verhoging van 25% op de forensenbelasting. Want die wandelaar ben ik die daar een vakantiehuisje heeft.

    • Rene Arts

      Dank voor uw steun voor onze visie op het verkeer in het Tonselse Veld en de aandacht voor wandelaars. Wat betreft de forensenbelasting, er worden bezuinigingen doorgevoerd en en er zijn lasten verhoogd, dat geldt niet alleen voor de forensenbelasting. Overigens worden deze gelden ook gebruikt voor verkeersmaatregelen en leefbaarheid, wat u, net als ik, ook belangrijk vindt.
      Overigens is de forensenbelasting jaren lang gelijk gebleven.

  36. AJ Terpstra

    Helemaal mee eens, om een 30km gebied in te richten.
    Verlaging van snelheden is zondermeer een goede zaak.en wat gaat het een automobilist nu in tijd schelen………secondenwerk??!!

  37. Paul kraaibeek

    Prima idee. Er wordt veel te hard gereden. B.v. door vrachtwagens waar deze wegen veel te smal voor zijn.
    A.u.b. geen drempels. Gehandicapten in rolstoelen worde hor en dol van obstakels die er bij komen.
    30 km doen.

    • Rene Arts

      We moeten goed nadenken over hoe we de snelheid remmen, alleen borden neerzetten gaat niet werken.

  38. Fam.Kruijt

    Fam.Kruijt

    Een goed idee.
    Op de Eendenparkweg is er veel vrachtverkeer en motoren die vaak erg hard rijden en veel lawaai geven.
    De splitsing Eendenparkweg en Staringlaan geeft gevaarlijke situaties voor fietsers en wandelaars.

  39. Georgette

    Wij zijn helemaal VOOR!!
    we genieten van de natuur en de rust als we op het chaletpark zijn.
    De veiligheid in dit recreatie gebied vinden we heel voornaam en eigenlijk vanzelf sprekend.
    Succes!

  40. W.Overbeeke

    Ook aan de Staringlaan is het verkeer vaak gevaarlijk. De bocht onder de Bosuil is totaal onoverzichtelijk. Daarbij zijn er een aantal lieden in de omgeving die het niet zo nauw nemen met regels en herrie. De grote vrachtwagens met pallets denken hoe dan ook voorrang te hebben. Hoe kan het zijn dat motoren zonder geluidsdempers gewoon rond kunnen rammen op deze wegen zonder dat er ook maar ooit iets aan gedaan is. En de jongeren die vol gas s’avonds laat rond rijden??Vaak is het geen kwestie van regels opleggen maar van handhaving. En die is er op verkeersgebied niet.

  41. Harry Jurgens

    In het kader van een gebied zoals het Tonselse Veld waar zeer veel recreatieparken aanwezig zijn, is het van groot belang, dat de inrichting daarop wordt aangepast. Met inrichting bedoel ik alle facetten, zoals de snelheid verlagen naar 30 km. door subtiele wegaanpassing en geen overmaat aan verkeersborden, maar met de duidelijkheid, dat hier sprake is van een recreatief zone gebied. Daarbij hoort ook het goed onderhouden en nieuw aanleggen van de aantrekkelijke fietsroutes en wandelpaden (met meer zitbanken).
    Een duidelijke (stijlvolle) markering op de toegangswegen van dit gebied en de 30 km. snelheid zal bijdragen aan de te maken gewenste kwaliteitsslag inzake de recreatieve sector in algemene zin!

  42. Tineke en Bert

    Als recreant aan de Eendenparkweg hebben we veel last van het verkeer. Er wordt hard gereden met veel kabaal.
    Verlaging van de snelheid naar 30 km is een goede zaak.
    Ook zou eens naar de bestaande fietsroutes moeten worden gekeken.
    Want waarom moeten de fietsers van de knopenpuntenroute over de Eendenparkweg rijden als er parallel aan de Eendenparkweg door de bossen een mooi fietspad ligt.
    Daarnaast kan ook gekeken worden naar het fietsknooppunt nr 58 naar Ermelo. Dit fietspad is zeer slecht qua onderhoud en dit nodig niet uit om hier gebruik van te maken, met als gevolg dat de mensen onnodig gebruik moeten maken van de Staringlaan.
    Kortom dit is het begin en moet meer gebeuren om de veiligheid te waarborgen.

    • Rene Arts

      Naast het verbeteren van de fietsroutes, waarvoor nu al plannen zijn, is een goede aanduiding ook nodig denk ik. Dat bedoeld u toch ook?

  43. Kees en Marijke

    Fijn als iets aan gedaan wordt, wij komen voor onze rust en de mooie natuur. Er wordt regelmatig véél te hard en met veel te veel lawaai (o.a.motoren) gereden.

    • Rene Arts

      Dank voor uw reactie, wij zetten ons er voor in dat er iets gedaan wordt, besluit mot eerst genomen worden.

  44. Robin

    Ik vind het heel goed dat Progressief Ermelo zich hier hard voor maakt. Al jaren is er in onze wijk sprake van verkeersonveiligheid, geluid- en trillinghinder veroorzaakt door (vracht)auto’s.

    In januari 2019 heeft de Stichting Woon- en Recreatiebelangen Tonselse Veld haar visie op de verkeersveiligheid gepresenteerd aan de gemeenteraadscommissie Infra van de gemeente Ermelo (zie https://wrbt.nl/nieuws/duurzame-veilig-wegverkeer-in-het-tonselse-veld).

    Afgelopen zomer is, naar aanleiding van een ernstig verkeersongeval op de Eendenparkweg waarbij twee mensen zwaar gewond raakten, nogmaals benadrukt dat oa. het spoedig afwaarderen van de snelheid naar 30 km per uur noodzakelijk is. (Vracht)auto’s scheren hier rakelings langs kwetsbare weggebruikers op zeer smalle en soms onoverzichtelijke wegen. 60 km per uur is in onze wijk écht veel te hard gezien de verschillende functies van het gebied en de typen weggebruikers.

    Laten we de toekomstige inrichting van de wegen goed (maar wel snel!) aanpakken, zodat eenieder hier weer veilig gebruik van kan maken!

    • Rene Arts

      Wij hopen ook dat het snel lukt, besluit moet nog wel genomen worden eerst.

  45. Lito

    Prima idee, laatst liepen wij langs de Eendenparkweg en werden bijna platgereden door de auto´s die je voorbij racen. Graag snelheids remmende maatregelen of 30 km zone.
    Lito

  46. Jan Timpers

    Woon aan de Gentenerf 10-2
    Wij konden voorheen met de auto bij ons huisje no 2 komen. Door een herindeling is dit niet meer mogelijk en parkeren wij in de berm van de Gentenerf. Af en toe worden wij bij het uitladen van de auto bijna van de sokken gereden. Ook komen onze kleinkinderen graag mee. Voor hen is het ronduit levensgevaarlijk om door het hekje de weg op te gaan, omdat het overzicht zeer beperkt is. Een km-beperking van 30 km per uur juichen wij daarom toe, mits er dan ook gehandhaafd gaat worden!!!

  47. Ellen

    Wij hebben een recreatiewoning aan de eendenparkweg en er wordt onverantwoord hard gereden het is wachten op de klap! Vooral het kruispunt Eendenparkweg/Fazantlaan is heel gevaarlijk. Het is mij ook een raadsel waarom er in een gebied met zoveel recreanten fatsoenlijke voetpaden ontbreken en je af en toe echt in de berm moet vluchten om een ongeluk te voorkomen! ‘S’avonds laat denderen er grote vrachtwagens voorbij! Dus 30 km is absoluut geen overbodige luxe en maakt daarmee het gebied heel wat aantrekkelijker en bovenal veiliger!

  48. Joop en Hilde Kolt

    Wij zijn vaste recreanten van bugalowpark de Bosuil en het valt ons op dat vooral in de zomer op de Eendenparkweg heel hard wordt gereden met veel geluidsoverlast, je houd je adem in of er een klap kompt!
    Met een kilometerbeperking kan veel worden voorkomen.
    En willen ze toch racen, dan heeft Zandvoord een prachtige racebaan.
    Joop en Hilde Kolt
    Alkmaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *