Door Anneke Knoppert – De bouw van een parkeergarage blijft de gemoederen bezighouden. Begrijpelijk, want het is nogal niet wat: een groot ‘ding’ waarvoor veel prachtige oude veelal monumentale bomen moeten sneuvelen en waar geen enkel maatschappelijk draagvlak voor is. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er helemaal geen echt gebrek aan parkeerplaatsen is. Dat denkt onze fractie niet alleen, dat is ook heel duidelijk naar voren gekomen uit de enquête van het Maatschappelijk raadsprogramma; men ondervindt eerder hinder door een tekort aan fietsparkeerplaatsen!
Waarom dan toch deze discussie over een parkeergarage? En waar komen die getallen 338 en 360 dan vandaan? Dat zit zo. Op 15 juni 2017 heeft de raad het bestemmingsplan Markt 2.0 vastgesteld. Daarin stond dat er 292 parkeerplaatsen aanwezig waren in dat gebied en dat dit aantal na herinrichting verhoogd zou kunnen worden naar 338 parkeerplaatsen op maaiveld (dus gewoon op de grond, niet in een parkeergarage). Naar later bleek waren er ook overeenkomsten afgesloten met de twee ontwikkelaars van dat gebied. De ene overeenkomst is getekend op 21 december 2015, de andere op 15 mei 2017. In deze overeenkomsten wordt afgesproken dat er 360 parkeerplaatsen zullen komen. De toenmalige raad heeft een besluit genomen over 338 plaatsen, waarvan achteraf trouwens bleek dat deze ook al niet in het daarvoor aangewezen gebied zouden passen, maar dat is een ander verhaal.
Wethouder Klappe voert dus uit wat volgens de overeenkomst (getekend door de vorige wethouder) moet, de raad houdt zich vast aan wat afgesproken is bij het vaststellen van het bestemmingsplan. Dat is waar het hier om gaat. De discussie over het al dan niet nodig zijn van extra parkeerplaatsen of over het elders parkeren van ambtenaren doet in dit geval dus helemaal niet ter zake. Er zijn twee afwijkende afspraken gemaakt over hetzelfde onderwerp; dat is waar de schoen wringt! Alle al dan niet persoonlijke aanvallen op de huidige wethouder “die zo nodig een parkeergarage wil bouwen” zijn dus totaal onjuist en trouwens ook ongepast.
Betekent dit dat wij vinden dat zo’n garage er dan toch moet komen? Absoluut niet, ook niet omdat onze wethouder toevallig de portefeuillehouder hiervoor is. Waar wij wel op aansturen is op een overleg met de ontwikkelaars om het getal van 360 los te laten en samen te kijken naar hoeveel plaatsen er écht nodig zijn.