De gemeenteraad van Ermelo heeft ingestemd met twee belangrijke onderwerpen uit het verkiezingsprogramma van Progressief Ermelo. De Stationsstraat wordt verder ingericht als voetgangersgebied en de invoering van Diftar (differentiatie van de tarieven voor afvalverwerking) gaat definitief door.
Stationsstraat:
Voor het afsluiten voor autoverkeer van de Stationsstraat heeft Progressief Ermelo -en zijn voorgangers Ermelo 2000 en de Progressieve Federatie- al tientallen jaren gepleit. Ruim twintig jaar geleden werd de Stationsstraat al eens afgezet door middel van een menselijke blokkade. Veel leden die nu nog actief zijn binnen PE, waaronder wethouder de Vries Reilingh- hebben daar nog aan deelgenomen. Vijf jaar geleden werd het eerste stuk voor het autoverkeer afgesloten. Nu is het tweede gedeelte aan de beurt. De vraag of ook fietsers geweerd zouden moeten worden, heeft menigeen bezig gehouden. Ook binnen de fractie van PE liepen de meningen uiteen. Progressief Ermelo vindt het gevonden compromis recht doen aan voor- en tegenstanders. Tot 11.00 uur ‘s morgens en na 18.00 ‘s avonds mogen fietsers door het winkelgebied. Hierdoor kunnen mensen die slecht ter been zijn en de fiets nodig hebben voor de boodschappen ruimschoots terecht. Ook kunnen de fietsers richting station voor hun woon-werkverkeer gebruik maken van de kortste route. Voor de tijden dat fietsen in de Stationsstraat verboden is, wordt er een omleidingsroute aangelegd.
Diftar:
Met het vaststellen van de tarieven en de aanvullende maatregelen om de afvalstroom zoveel mogelijk te beperken is de laatste stap gezet om Diftar in te voeren. Naast een bedrag aan vastrecht betaalt iedereen daarnaast extra voor iedere keer dat de container aan de weg gezet gaat worden. Om mensen zoveel mogelijk de gelegenheid te geven hun afval te beperken worden er in de herfst bladkorven geplaatst en komen er inleverpunten voor sap- en melkpakken. Mensen met een minimuminkomen kunnen tot een zeker bedrag vrijstelling van betaling krijgen. Leveren ze meer afval aan dan betalen ze bij, leveren ze minder aan dan krijgen ze zelfs geld terug. Al deze maatregelen zijn genomen om recht te kunnen doen aan het principe ‘de vervuiler betaalt’, voor PE al jaren een uitgangspunt. Wie optimaal meedoet aan de consumptiemaatschappij en veel afval aanlevert, dient ook zelf op te draaien voor de kosten dat afval te verwijderen en te verwerken.